page css
Back to previous page
SVT

Röret -Animerad Serie SVT

De nyfikna barnen Greta och Tamara får i varje avsnitt en ny och utmanande fråga om saker som femåringar ofta funderar över och som de gör sitt yttersta att hitta svaret på. Till sin hjälp har de den modiga och kloka kompisen, björnen Sylvester, som hoppar ner i röret för att kliva in i nya världar och äventyr om allt från vart bajset tar vägen när man spolar i toaletten till varför glassen smälter på sommaren.

Vi på Studio Konkret har varit med och utvecklat programmet tillsammans med våra vänner på Snowbird och Alaska. Vi har gjort orginaldesignen till Sylvester och satt hela det visuella konceptet såväl som alla illustrationer, animation och kompositing.

Produktionsbolag: Alaska/Snowbird
Kund: Svt
Art Director Konkret: Andreas Nilsson
Manus: Petter Bristav
Regi: Jon Kanon
Producent: Jonas Mattsson
Animtörer 2d: Andreas Nilsson, Natalia Fedoseeva, Olle Bergmark
Illustratörer: Andreas Nillson, Natalia Fedoseeva, Olle Bergmark
Animation 3d: Viktor Jämterud
Producent Konkret: Linus Rosenqvist

Sylvester föds

När Alaska och Snowbird kom till oss för att fråga om vi ville skissa på en animerad karaktär till ett potentiellt barnprogram blev vi såklart väldigt glada och peppade.
Det fanns i det här tidiga skedet egentligen inga tankar kring vilken figur vi skulle använda oss och och olika djur kom som förslag.
Andreas hittade ganska snabbt en stil på en björn som samtliga tyckte väldigt mycket om och den fösta versionen av  Sylvester var född.
Han var i det här stadiet  rödare och dessutom ganska barsk.

Brun Björn!

Vi fick efter en inital pitch stöd från Svt att utveckla projektet vidare och vårt fokus var då helt och hållet på att utveckla
Sylvester och göra honom till en figur som man faktiskt ville se utforska allt från kroppen till rymden.

Ganska snart så fick Sylvester en betydligt brunare look och stylades om till något som var betydligt mer likt slutresultetet.

Piloten

Senare producerade vi en pilot, i denna version medverkade andra barn som fick hjälp av Sylvester, men tonen och dynamiken mellan karaktärerna var inte lika utvecklade som i den slutgiltiga produktionen. Sylvesters dialog var fortfarande inte särskilt genomarbetad vid denna tidpunkt, och hans personlighet framstod som betydligt surare och mer kantig än den senare kom att bli. För pilotens röstskådespeleri stod tillfälligt manusförfattaren Petter Bristav, innan Kodjo Akolor klev på projektet.

Green Light

När projektet äntligen fick produktionsbeslut genomförde vi en omfattande och noggrann genomarbetning av Sylvester. Det var under denna fas som han fick sin nuvarande färgpalett, vilket förstärkte hans visuella identitet. Vi finjusterade allt från hans ansiktsuttryck till hans rörelsemönster för att säkerställa att karaktären integrerades sömlöst med Kodjo Akolors röstskådespeleri och kunde förmedla känslor och humor på ett naturligt sätt. Denna uppdatering markerade en viktig milstolpe i projektet och satte tonen för resten av produktionen.

Tidigt storyboard

Ett utdrag ur storyboardet till avsnitt 8 om sopor och återvinning. Storyboards till alla avsnitt skapades internt hos oss på Konkret innan den egentliga produktionen påbörjades. Storyboardprocessen är en central del av vårt arbetsflöde, där vi visualiserar hela avsnittet i detalj, scen för scen, för att säkerställa att berättelsen fungerar både visuellt och narrativt. Efter att storyboards färdigställts övergår vi till att skapa animatics – en slags rörlig version av storyboardet med grundläggande timing och rörelser. Animatics fungerar som en slags ritning eller blueprint för den slutgiltiga animationen, där vi testar och justerar rytm, övergångar och kompositioner innan vi går vidare till den mer tidskrävande animationsfasen. Det är i dessa tidiga skeden som vi formar grunden för det som senare blir den färdiga animerade sekvensen.

Cel-animation

Under arbetet med att animera Röret använde vi huvudsakligen After Effects för karaktärsrigg, miljöer och generell 2D-animation. För att förstärka vissa scener använde vi också inslag av 3D-animation, särskilt när djup och dynamik behövdes i miljöerna. Utöver dessa två arbetssätt använde vi oss även en hel del av traditionell cel-animation, där varje bild i sekvensen ritas för hand. Kombinationen av dessa tekniker gav Röret dess slutgiltiga stil och möjliggjorde ett arbetssätt som lät oss producera i den kvalitet vi eftersträvade, samtidigt som vi höll en god takt.

Ringtail
Lemur
Lemur
3D
Infographics
Reklam
Skansen Azote
Skansen
Skansen
Interactive
3D
VFX
Rnd
Njordheim
Njordheim
Interactive
Konkret
Unreal Reel 2023
Unreal Reel 2023
Interactive
3D
Cinematics
SVT / Nexiko
DEG
DEG
2D
Opening Sequences
SVT / ITV
Äntligen!
Äntligen!
2D
Opening Sequences
SVT
Skrik från förr
Skrik från förr
Opening Sequences
2D
Sweco
Sweco Julhälsning 2020
Sweco Julhälsning 2020
3D
Infographics
Reklam
Art & Bob
Endboard Art & Bob
Endboard Art & Bob
2D
Opening Sequences
Paradox Interactive
Paradox Insider
Paradox Insider
Cinematics
Opening Sequences
RMV
Cirkeln - End credits
Cirkeln - End credits
2D
Opening Sequences
Greenpeace
Flytta pengarna
Flytta pengarna
2D
Reklam
Infographics
UR
NOTv
NOTv
2D
3D
Opening Sequences
ITV
Spökjakt Vinjett
Spökjakt Vinjett
Opening Sequences
VFX