Realtidsrenderingar
Tester i Unreal Engine 5
Under de senaste åren har vi försökt utforska möjligheterna med Unreal Engine, med ambitionen att se om vi kan implementera delar av realitidsmotorn i vår 3d- pipeline.
Målet har varit att utforska om nivån och den visuella nivån håller för att användas i produktion.
För att verkligen sätta tekniken på prov och se hur långt vi kunde ta det, valde vi att återskapa en vikingaby – med fokus på autenticitet och hög detaljnivå med målet att skapa en levande miljö som fångar atmosfären och livet i en historisk vikingaby, med allt från byggnader och natur till ljussättning och vädereffekter i realtid.
Projektet drevs helt av vårt team, utan extern finansiering eller partner, vilket gav oss friheten att experimentera och tänja på gränserna utan att behöva kompromissa. Genom detta tillvägagångssätt kunde vi fokusera på att hitta nya tekniker och arbetsflöden.
Resultatet känns som ett stort steg framåt. allt håller kanske inte en ren produktionsnivå och det finns absolut glitchar som man accepterar i en spelmotor men som blir väldigt svåra i en filmproduktion eller cinematic.
Samtidigt ger realtidsmotorn oss väldigt stora möjligheter att iterera vilket i slutändan också ger oss en väldigt mycket bättre produkt.
Simultant med det här projektet har vi också jobbat med ett flertal kommersiella projekt där begränsningarna blivit mer märkbara då vi själva inte kunna styra slutresultatet lika fritt. Vi har bland annat gjort några museiprojekt som jag kommer postas här så fort vi får okej på det.
Här är några andra tester med miljöer som vi gjort tidigare: